Tag-arkiv: flaskelam

Søde Olof

Det er altså en fornøjelse at komme ud i folden med sutteflasken i hånden i disse dage. Jeg kalder på Olof … og så snart han hører min stemme, kommer han susende, den lille velopdragne dreng – høhø! Mad er godt og min stemme og mine bukser forbindes med mad, så han borer hovedet ind mine ben og støder sit hoved ind i “yveret”.

3½ dl modermælkserstatning forsvinder hurtigt – og så hopper han fro afsted igen med en ordentlig tyk mave.
Olofs biologiske mor og søskende – Blishøne, Anna Lindh og Lille Lars – har han desværre slet intet med at gøre. Det er meget mærkeligt og lidt trist at se på. Han går ikke sammen med dem og han lægger sig og sover sammen med andre.
Men han har det godt, trives og vokser – og så må det bare være godt sådan!

Så er sutteflasken i gang

Det er gået rigtigt godt længe – men nu gik den ikke længere. Sutteflasken må i gang.
Det er ikke – som man skulle tro – nogle af firlingerne, der skal have supplerende foder. Nej, det er Blishønen, der igen i år har besluttet, at der er et af lammene, hun ikke vil have med at gøre. Hun fik jo tre uensartede lam, et standart og et lille i grå og så det store hvide – Anna Lindh, Lille Lars og så Olof Palme.

Det er mærkeligt nok den store, hun ikke vil passe mere. De første dage gik fint, men for et par dage siden kunne jeg se, at hun konsekvent afviste ham, når han forsøgte at patte. De to grå fik al den mælk, de kunne ønske. Jeg forsøgte en dag med et reb i Blishønen og holdt hende fast, mens han pattede, men hun strittede imod af alle kræfter, sparkede til lammet og ville ikke lægge mælk ned. Så …. nu har jeg taget konsekvensen – og Olof er blevet mit! Han er sød, stor og stærk og tager godt fra, så det er den rene fornøjelse – måske lige bortset fra, at jeg bliver noget mere bundet. Men påsken står for døren, så det går nok!

Mine tre kælepotter

Jeg har faktisk svært ved at tage billeder af mine tre lammebabyer. Kun når de spiser kan jeg få lejlighed til at fotografere dem, hvis jeg er hurtig. Ellers er de simpelthen ikke til at komme på afstand af. Men for nogle dage siden havde jeg besøg af min datter og hun kunne hjælpe med lidt kameraføring, da lammene – og jeg – fik en ordentlig kæletur. De er jo pragtfulde og meget overstrømmende i deres hengivenhed og hopper op, moser rundt og bider, sutter og napper i tøj, hår og ører, hvis jeg bare sætter mig ned i græsset.
Men her har I en ordentlig krammer til lille Sotji, gyldne Kaisa Makarainen og flotte Martin Fourcade. De stortrives og vokser sig store og flotte.

Tre flaskebørn

Der var én, der var to, der var …. tre. Men jeg håber nu ikke,IMG_7411 at det fortætter til 10!
Først var der jo Aisha, hvis mor, Persille, ikke havde mælk i patterne, og så var ét af Kardemommes lam med for en kort bemærkning. Men det gik over!
IMG_7423Så besluttede jeg, at hjælpe Pyt lidt med firlingerne og det var især Aya, der gerne ville have. Forleden spottede jeg så et Kardemomme-lam, der gik og så lidt forkommen ud.
Raja ville ihvertfald gerne have lidt ekstra mad. Så tre lam får en flaske hver morgen og hver aften, og så må de ellers supplere med IMG_7417kraftfoder og modermælk for Aya og Rajas vedkommende. De er jo søde og nuttede og snor sig rundt om mig til de får sutten i munden! Så bliver der ro! Lige ind til flasken er tom – for så kan man jo godt prøve at tilkæmpe sig noget af de andres! Inde på køkkenbordet er det også synligt, at der er flaskelam i stalden. IMG_7243IMG_7246IMG_7247Pulvermælk, vægt og flasker m.m. fylder lidt. Men det får jo heldigvis en ende igen – om en månedstid, vil jeg tro.

 

Kardemommes lam

Ja, som jeg antydede i går, er jeg ikke sluppet helt fra at deltage i lammepasningen!
Men det er nu også hyggeligt nok.
Kardemomme har det traditionelt lidt svært med tre lam, så jeg besluttede tidligt at afhjælpe damen og tilbyde supplerende kost i flaske. Kardemomme har masser af mælk, men der er som regel én der ikke får så meget – og det har også vist sig, at den samme lille pige kommer stavrende hen til mig.  Men hun får lov til at være sammen med de andre, så hun har det ok!
Kardemomme er lidt længe om at komme sig over fødslen, så hun bliver inde, hviler og hygger med lammene der.
Det lille flaskelam er den sidstfødte, og det virker lidt som om hun er den, der har fået sidst af det hele. Indadvendte øjenlåg og et lidt sjovt bøjet forben! Man kan nok godt sige, at hun er lidt et skvat, men det skal der jo også være nogen til at være. Jeg prøver ved hver flaske at få trukket kanten af øjnene større og løsere, så den ikke vipper ind. Men hun har godt nok meget små og stramme øjenkanter. Hun kan næsten ikke åbne øjnene! Ja ja, sød det er hun ihvertfald! Og nu er vi bedste venner! Her har jeg fanget hende under middagsluren!
IMG_6592IMG_6594

 

Klumben – den lille flaskedreng

IMG_3762Kardemomme har jo som det eneste får fået tre lam i år. De klarede sig alle tre, har det godt – og det er jo herligt! Men hun var fra begyndelsen ikke vild med vædderlammet. Måske har Blomst forstyrret det hele ved at begynde at slikke dem, mens Kardemomme fødte, måske er det bare sådan det er med den Kardemomme. Pigerne Madonna og Rihanna får gerne, men ikke Klumben!
Jeg brugte de første mange dage af hans liv på at slås med Kardemomme, for at han også skulle nyde modermælken, men har måtte give op!
Klumben er nu et flaskelam. Med de glæder og bøvl det nu giver! Han er jo ihvertfald ikke svær at komme i nærheden af.
Han følger mig gerne i hælene som en lille hund, men har heldigvis fået lært, at stødtråden altså slår til, så han bliver i folden.
To eller tre gange i døgnet får han en halv liter sødmælk med fløde. Den suger han i sig på under to minutter!! (Prøv selv, om du kan slå den ;))
Efterhånden er han ret god til små cirkusnumre, for at nå op til flasken. Sød lille gut!
IMG_3739 IMG_3742 IMG_3749 - Kopi