Tag-arkiv: lanasyn

Garnfarvning på egen hånd

IMG_8695IMG_8691IMG_8686

 

 

 

I dag tog jeg fat på at farve garn selv! Efter at have samlet mod i lang tid og – måske allermest – ventet på, at der var tid til det, gik jeg i gang fra morgenstunden! I løbet af den sidste uge har jeg gjort en arbejdsplads klar og forberedt, så det bare var at gå i gang med den rigtige farvning. Farvepulveret skulle opløses og diverse tilsætningsstoffer (altså bare eddike osv.) skulle opblandes i vand i den rette mængde. Det herlige er, at både lanasynfarver og de bindemidler man skal have i er helt ugiftige! Det kan jeg godt li`!
Dagens projekt gik ud på at lave den samme farveblanding to gange og så se om de to bundter garn bliver så ensfarvede, at man ikke kan se forskel, hvis man skifter garnbundt midt på et glatstrikket stykke! Det føler jeg mig ikke helt overbevist om.
Jeg har købt blåt, grønt og gråt farvepulver – og lagde ud i blå nuancer! Et farvebad med 4 liter vand, 200 ml farveopløsning + div og så 100 gr. garn. Det hele skal varmes op til kogepunktet og blive der i 30-45 min. Det var ikke alt farven, der var opbrugt, så derfor lavede jeg endnu en farvning bagefter i det sammen vand og fik en fin lys blå farve på garnet.
IMG_8701IMG_8699IMG_8705IMG_8706

 

 

 

 

Efter to portioner lavede jeg også to nøgler regnbuefarvet garn med blå og grøn blandet! Det skal ikke koges, men bages i ovnen under stanniol.

IMG_8707Dagens resultat er 600 gr. flot garn i blå faver. Det er blevet vasket og skyllet, men er endnu ikke så tørt at jeg kan afgøre, hvad forsøget viser! Men det har været en dejlig dag – og garnet kan under alle omstændigheder bruges til en ny “hurtigstribet” sweater, bare i blå nuancer 🙂

Garnfarvning

14 Marts 16 (20)14 Marts 16 (21)14 Marts 16 (6)14 Marts 16 (27)

14 Marts 16 (9)Lørdag var jeg  ikke var så meget hjemme, fordi jeg var på kursus i at farve uldgarn med lanasynfarver. Fynske fåreavlere og Dorthe Mortensen havde arrangeret – og jeg har længe ønsket mig at få farvet mit garn, så jeg blev super glad, da jeg fandt opslaget.
Jeg mente jo også, at lige jeg kunne nå det inden lammene skulle komme, men det var jo ihvertfald helt galt!

14 Marts 16 (15)Sammen med min mor og kollega Mette drog jeg til Søndersø og fordybede mig i nye udfordringer og skønne farver, mens beskederne fra det hjemlige fårehold tikkede ind. Tak til min datter Marie, der var hjemme og passede får og lam :).
Det var rigtigt spændende – og gav vældigt meget mod på mere.
Så snart kan “Uldgarn fra Bjerget” også fås i farver.

14 Marts 16 (16)14 Marts 16 (17)14 Marts 16 (18)14 Marts 16 (11)14 Marts 16 (10)